Mitä ringette on?
RingettekouluJulkaistu: 28.04.2023 08.55

Mitä ringette on?

Tyttöjen ja naisten tarkkuutta, älyä ja nopeutta vaativa jääpeli

Ringetessä voima ja vartalokontakti korvataan taidolla ja vauhdilla. Ringette on todellinen joukkuepeli, sillä kentän läpi on aina edettävä syötöillä siniviivojen yli.

Ringeten juuret juontavat alkunsa 1960-luvun Kanadaan, Ontarion North Bayhin, missä Sam Jacks kehitti tämän naisille ja tytöille suunnatun jääpelin. Suomeen ringette saapui 1979, kun innokkaiden turkulaisten jääkiekkotyttöjen valmentaja Juuso Wahlsten toi kumirenkaat tyttöjen harjoituksiin Kanadan-tuliaisinaan. Ensimmäinen suomalainen ringetteseura olikin Turun Ringeten edeltäjä Turun Siniset.

Nykyään ringetteä pelataan aktiivisesti Kanadassa, Suomessa, USA:ssa ja Ruotsissa ja joukkueita on myös Slovakiassa, Tsekissä, Ranskassa ja Venäjällä. Lajin emämaassa Kanadassa ringetellä on yli 50 000 harrastajaa. Suomessa harrastajia on noin 4000.

Missä ja miten pelataan?

Ringetteä pelataan jääkiekkokaukalossa, mutta säännöt, taktiikka ja varusteet eroavat kiekosta, sillä niissä on enemmän vaikutteita esimerkiksi kori- ja käsipallosta. Maalit ovat samankokoiset kuin kiekossa, mutta veskarin alueelle ei kenttäpelaajilla ole asiaa. Maalivahdin alue on myös suurempi kuin jääkiekossa.

Sekä hyökkäys- että puolustuspäässä saa olla kerrallaan vain kolme pelaajaa kummastakin joukkueesta. Alue on rajattu P-pisteiden kaarella kulkevien ringetteviivojen avulla.

Jotta peli todella vaatisi koko joukkueen hyödyntämistä, on rengas syötettävä aina siniviivojen yli. Myös aloitukset tapahtuvat aina syötöllä ympyrästä sen ulkopuolella oleville pelaajille. Vauhtia pelissä riittää, mutta taklaukset ja vartalokontaktit ovat ringetessä kiellettyjä. Pääosin rangaistukset ovat samoja kuin jääkiekossa.

Peliajat vaihtelevat ikäluokittain ja sarjoittain. Ne ja muut ringeten erikoisuudet kannattaa aina tarkistaa kulloisenkin kauden voimassaolevista kilpailusäännöistä. Ringeten säännöt ja muuta niihin liittyvää löydät Suomen Ringetteliiton sivuilta.

Rinkula, maila ja varusteet

Ringeten pelivälinettä kutsutaan renkaaksi tai rinkulaksi. Se on sininen kumirengas, jota kuljetetaan mailalla, jossa ei ole lapaa. Renkaan kiinnisaaminen vaatiikin taitoa ja paljon harjoittelua. Rengas voidaan ottaa pois toiselta pelaajalta lyömällä mailan renkaanpuoleisen pään alle.

Ringetenpelaajien varusteet ovat pääosin samat kuin jääkiekkoilijoilla, mutta ringetenpelaajilla on aina oltava kokokasvosuojuksella varustettu kypärä. Tavallisesti pelaajilla on myös pitkälahkeiset pelihousut. Hartiasuojien käyttö on vapaaehtoista varsinkin aikuisikäluokissa. Monet käyttävät hartiasuojien sijasta pelipaidan alla pehmeää suojapaitaa.

Sarjat

Suomessa ringetteä pelataan sekä alueellisella että valtakunnallisella tasolla. Pääsarja on valtakunnallinen ringeten SM-sarja, jonka alapuolella pelataan Ykkössarjaa. Näiden lisäksi valtakunnallista sarjaa pelataan B- ja C-junioreissa.

Aluesarjoja pelataan D-junioreissa ja sitä nuoremmissa ikäluokissa sekä naisten harrastetasolla.

Nuorimmat ringeten harrastajat ovat 3-4-vuotiaita, eikä harrastamisella periaatteessa ole ylärajaa. Vanhemmille harrastajille järjestetään seurasta ja kysynnästä riippuen matalan kynnyksen ns. lady- tai harrastetoimintaa, joka on tarkoitettu useamman vuoden taukoa pitäneille tai uusille lajin pariin tulleille aikuisille. TuTo Ringeten harrasteryhmä on Ringettepartio, joka liikuttaa joka sunnuntai naisia ja miehiä.