Voitto Myllysilta in memoriam
SeuraJulkaistu: 14.10.2024 13.58

Voitto Myllysilta in memoriam

Pitkän linjan tutolainen painivaikuttaja Voitto Myllysilta on siirtynyt ajasta ikuisuuteen.

Marja-Liisa "Manski" Kurosen muistokirjoitus Myllysillasta:

Etelä-Pohjanmaalla urheilullisen nuorukaisen oli helppo aloittaa paini ja niinpä Votikin liittyi jo nuorena poikana Lehtimäen Jyskeeseen. Lehtimäeltä Voti muutti Vaasan alueelle ja paini hetken aikaa Vaasan Tovereissa. VaaTo:n riveissä Voti saavutti 1956 pronssia miesten TUL:n mestaruuskisoissa 67kg sarjassa Vuosina 1957-1961 hän edusti jo TuToa painiessaan muutaman SM-mitalin.

1960-luvun puolivälissä Voitto siirtyi kilparyhmän valmentajaksi ja jatkoi valmentajana aina 1990-luvun alkuun saakka. Votin valmennettavat saavuttivat useita TUL:n mestaruus- ja SM-kisamitaleja. Valmentajana hän oli tiukka, vaativa, jämpti ja hyvä. Votin motto oli: "Jos treeneissä juttu kulkee, on treenit liian kevyet."

Erityisesti valmentajana Votin merkitys Turun Toverien painille on suuri; pyyteetöntä työtä kolmisenkymmentä vuotta. Mylsy kuskasi painijoita omalla Transitillaan ympäri Suomea aina Sodankylään asti, sekä useisiin kisoihin myös Ruotsin ja Norjan puolelle. Kisareissuille lähtiessään hän kiersi ympäri Turun aluetta poimien painijat kyytiinsä. Reissuissa juttu luisti ja hauskaakin pidettiin. Valmennettavat muistavat mm. yhden mieleen painuneen tapahtuman Ruotsin laivalta: Voti oli määrännyt nukkumaanmenoajan ja huomannut jossakin vaiheessa iltaa, että isommat pojat eivät olleetkaan vuoteissaan. Voti veti pitkät housut jalkaan ja meni verkkopaitasillaan paljain varpain ravintolaan ja huutanut kovaan ääneen ravintolan ovelta: "Täälläkö sitä nukutaan? Huomenna aamulla on kisat. Nyt äkkiä nukkumaan!" Painijapojille oli tullut kiire ja olivat juosseet häpeissään petiin.

Voiton lopetettua valmentajana hänet valittiin TuTon painijaoston johtokuntaan, jossa hän toimi ansiokkaasti ja aktiivisesti aina 2000-luvun alkuun asti. Vuonna 2005 Voitto valittiin painijaoston johtokunnan kunniajäseneksi. Johtokunnassa toimiessaan ja muutamia kertoja vielä sen jälkeenkin hän toimi muun talkootyön lisäksi Pääsiäispainien ja Ruissalopainien kuuluttajana ja toi hauskaa ja harmitonta lisäväriä kisoihin.

Voti on legenda ihmisenä, painijana, valmentajana ja kuuluttajana.

Voitto "Voti" "Vode" "Mylsy" Myllysilta 17.1.1933-3.9.2024