Yksilötaidot

• Luistelu, teränkäyttö, laukaus (kämmen ja rysty), liikkeestä laukominen, syöttö ja syötön vastaanotto, suoraan syötöstä veto, harhautus, karvaaminen, katkominen, ohjaaminen, maalivahdin liikkuminen, jalkatorjunta, kilpitorjunta, räpylätorjunta, liukutorjunta, heitto, kiinniotto, kuljettaminen, mailan käsittely.
  • Yksilötaitoja voi harjoitella yksin, pareittain tai pienessä ryhmässä. Niitä pitää kehittää ja ylläpitää monipuolisesti, jotta kehittyy pelaajana.
  • Treenaa yksilötaitoja omalla vitosella, treenin alussa, lopussa ja väleissä, ulkojäällä, luistelujäällä ja vapaalla jäällä.
  • Mieti valmiiksi, mitä taitoja haluat kehittää ja kysy tarpeen vaatiessa neuvoja.
  • Pelillisten taitojen kehittämiseen tarvitaan erilaisia liikuntataitoja, kuten nopeutta, ketteryyttä, tasapainoa, koordinaatiota, liikkuvuutta, vartalonhallintaa, rytmikykyä ja reaktiokykyä. Näitä kaikkia voi harjoitella jään lisäksi sen ulkopuolella monin eri tavoin.

Joukkueena pelaamisen taidot

• Karvaus, puolustuskolmio, viivapelaaminen, avaukset, aloitukset, hyökkäyskuviot
  • Pelitilanneroolit: renkaallinen hyökkääjä, renkaaton hyökkääjä, renkaallisen puolustaja, renkaattoman puolustaja
  • Joukkueena pelaamiseen tarvitaan koko kentällistä ja joukkuetta. Se tarkoittaa, että pitää tietää, mitä muut tekevät ja suhteuttaa oma tekeminen muiden tekemiseen.
  • Joukkueena pelaamisen taitoa on esimerkiksi hakea oikeaan aikaan oikeaan paikkaan, seurata muiden liikkeitä ja toimia sen mukaan sekä noudattaa yhdessä sovittua pelitapaa.
  • Joukkueena pelaamisen taidot korostuvat mitä vanhemmaksi tullaan. Niitä ei voi kehittää muuten kuin yhdessä treenaamalla yhdessä. Käy siis treeneissä.